Tutup Lampu!

28 03 2009

earth-hour

Saya pulang sebenar ke Lahad Datu semalam. Pagi ini, sewaktu saya keluar untuk ke pejabat, saya melihat hampir disetiap sudut Bandar Lahad Datu terpampang iklan ’60 Earth Hour’ yang meminta kita memadamkan lampu dan menghentikan penggunaan tenaga elektrik pada malam ini dari jam 8.30 malam hingga 9.30 malam.

Kadang-kadang, bila kita berfikir sejenak, kita akan mempersoalkan mengapa perlu kita berbuat demikian? Perlukah kita mengikuti kempen 60 minit bergelap sedunia ini? Apa yang akan jadi pada 1 jam bergelap itu? Akan berlakukah kejadian rompakan, jenayah dan kemalangan jalanraya pada waktu itu? Mungkinkah industri besar dan kilang-kilang akan mengalami kerugian? Atau pelbagai lagi persoalan merapu yang hadir di fikiran kita.

Kita tahu haiwan ternakan seperti lembu, kerbau, dan kambing memerlukan rumput untuk hidup. Tumbuh-tumbuhan pula memerlukan karbon dioksida yang dilepaskan dari haiwan-haiwan tersebut. Seperti juga dalam hal ‘food-chain’. Ikan yang lebih besar memerlukan ikan kecil sebagai makanan.

Tumbuhan menumpang seperti pokok ‘duit-duit’ tidak boleh hidup tanpa pokok yang besar. Perkara ini dinamakan ‘Symbiosis’. Ikan buran (ikan ‘nemo’) tidak boleh hidup tanpa karang laut. Dan jika kita ‘keluar’ jauh sedikit, kita menyaksikan yang planet bumi dan bulan saling perlu-memerlukan antara satu sama lain. Tumbuhan ‘kulat’ seperti cendawan juga dapat hidup di kayu-kayu yang telah mati. Jika tiada ranting atau dahan yang jatuh, reput dan mati – maka kita tidak akan kenal dengan cendawan.

Itulah uniknya segala kehidupan yang ada di muka bumi ciptaan tuhan ini. Maka setelah kita menyenaraikan semua kebergantungan hidup sesama haiwan dan tumbuhan seperti di atas…. maka terfikir pula kita…

‘Mampukah planet bumi dan ekosistemnya ‘hidup’ dan bertahan tanpa kehadiran MANUSIA? dan APAKAH SEBENARNYA TUJUAN MANUSIA diciptakan dan di’datangkan’ ke planet bumi ini?’

Sebagai seorang ISLAM, kita dituntut untuk menjadi ‘khalifah’ di muka bumi ini. Atau dalam bahasa modennya ‘pengurus’ kepada planet kita. Sesungguhnya tugas kita ialah melindungi semua spesis di planet ini daripada PUPUS dan menggunakan segala sumber dengan bijak.

Bayangkan jika suatu hari apabila kita bangun dari tidur, semuanya yang telah kita ketahui seperti petrol, diesel, air bersih, tumbuh-tumbuhan dan haiwan… semuanya telah TIADA!

Jadi, padamkanlah lampu anda selama 60 minit untuk menyokong kempen ini. Jika ISLAM mengajar kita berpuasa selama 30 hari dalam setahun semata-mata untuk ‘reboot’ sistem tubuh badan kita, maka saya kira sangat adil jika kita ‘puasakan’ penggunaan elektrik selama SATU JAM pada malam ini untuk planet kita – planet BUMI.

Hilangkanlah segala prasangka dan tanggapan negatif tentang perkara-perkara yang bakal berlaku. Berikanlah komitmen anda untuk bumi yang semakin panas ini. Kalau boleh, janganlah hidupkan sebarang tenaga termasuk LILIN pada malam ini. Gunakanlah kegelapan selama satu jam itu untuk muhasabah diri anda sendiri. Bertafakur atau bermeditasilah.

Satu perkara yang patut kita fikirkan ialah – jika suatu hari nanti planet BUMI ini tidak lagi sesuai untuk kehidupan manusia… planet mana yang kita perlu pindah?

Sumbanglah kudrat dan bertanggungjawablah anda selama hidup di muka bumi ini selagi tidak dijemput ke planet akhirat. Wallahualam.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: